راهنماي خريد دستگاه تصفيه آب خانگي | دستگاه تصفيه آب استاندارد

مضرات استفاده از آب  لوله‌کشي شهري

آب لوله‌کشي مقدار زيادي گچ و آهک درون خود دارد که براي سلامت بدن بسيار مضرر هستند، با وجود اينکه آب لوله‌کشي شهري را تصفيه مي‌کنند؛ اما از کيفيت مطلوب و بالايي برخوردار نيستند، زيرا آب لوله‌کشي با حداقل استاندارد‌هاي موجود تصفيه‌ مي‌شود. با مشاهده‌ي رسوبات ديواره‌ي کتري و سماور، مي‌توان به وجود املاح زياد در آب لوله‌کشي شهري پي برد، اين رسوبات باعث انسداد و ايجاد اختلال در عملکرد اندام‌هاي بدن مي‌شود. گذشته از تصفيه‌ي غير استاندارد آب‌هاي شهري، مسير رسيدن آب آشاميدني به دست ما از طريق لوله‌کشي‌هاي شهري راهي طولاني است که طي آن، آب با جلبک‌ها، باکتري‌ها، خزه‌ها و اکسيد لوله‌هاي فرسوده همراه مي‌شود، در نهايت هنگامي که به دست ما مي‌رسند حامل باکتري‌ها و ميکروب‌هاي فراواني هستند که چندان براي سلامتي بدن مفيد نيستند.

مشخصات آب آشاميدني سالم چيست

آب آشاميدني در لوله کشي شهري، به خاطر عبور از لوله هاي گالوانيزه که زنگ ميزنند و همچنين وجود آب‌هاي زير زميني، شامل املاح مضر بسيار زيادي هستند. اين املاح مضر شامل رسوبات، شن و ماسه و گل و لاي بوده که هم باعث طعم نامطبوع آب شده و هم از دلايل بروز سنگ کليه در بدن انسان مي‌شوند. علاوه بر آن کلرزني براي تصفيه شهري به آب آشاميدني باعث ريزش مو و چروک شدن پوست شده و همچنين سبب سفيدي مو مي‌شود. از آلاينده‌هاي آلوده ديگر آب آشاميدني که موجب بروز بيماري‌هاي مختلف ريوي و گوارشي مي‌شوند مي‌توان به نيترات، نيتريت، آرسنيک و نيتروژن موجود در آب اشاره کرد. اين املاح موادي سرطان‌زا هستند که باعث بروز بيماري‌هايي خطرناک در بدن انسان مي‌شوند. از ديگر املاح مضر در آب آشاميدني مي‌توان به آلومينيوم اشاره کرد که در بدن انسان به بروز آلزايمر در سنين 45 سالگي به بالا ختم مي‌شود.

راهنمايي جهت خريد دستگاه تصفيه آب مناسب

دسته اول :دستگاه هاي تصفيه آب بدون پمپ و مخزن
دسته دوم :دستگاه هاي تصفيه آب RO يا اسمز معکوس

انتخاب نوع دستگاه تصفيه آب

ابتدا اين را بدانيد که دستگاههاي تصفيه آب با چندين عملکرد متفاوت در بازار موجود هستند . دستگاههاي با فناوري اسمز معکوس يا RO ، دستگاههاي متکي به فيلتراسيون و UF، دستگاههاي تبادل يوني و ...

دستگاههاي مناسب براي استفاده خانگي اغلب يا RO هستند يا فيلتراسيون . اما تفاوت انها چيست و چگونه متوجه بشويم ؟
تفاوت انها در اين است که دستگاه RO داراي فيلتر ممبران هستند که قدرت زيادي در تصفيه دارد اما دستگاهاي فيلتراسيون ممکن است همه فيلترهار را داشته باشند بجز ممبران . اين فيلتر توانايي زيادي در تصفيه دارد که باعث ميشود تمام مواد مضر و سموم از آب حذف شوند در صورتي که دستگاههاي فيلتراسيون فاقد اين توانايي هستند و تنها بخشي از مواد مضر را حذف ميکنند . به عنوان مثال با دستگاه RO نيترات از آب حذف ميشود ولي دستگاههاي فيلتراسيون اين توانايي را ندارند . هر دو دستگاه ممکن است 5 يا 6 يا بيشتر فيلتر داشته باشد اما فيلتر ممبران فقط در دستگاههاي RO است . همچنين اين دستگاهها داراي پمپ و ترانس و سنسور هستند که دستگاههاي فيلتراسيون ندارند . هر فرد ممکن است يکي از دستگاهها را ترجيح دهد اما مراقب باشيد دستگاههاي فيلتراسيون 6 مرحله را بجاي 6 مرحله RO به شما نفروشند . براي تصفيه بهتر و کامل تر بخصوص در مناطق شهري پيشنهاد ميشود حتما از دستگاههاي RO استفاده نماييد .
اگر قصد خريد تصفيه آب مناسب و استاندارد را داريد، مي‌بايست در هنگام خريد، كليه قطعات و اجزاي دستگاه را بررسي و ويژگي‌هاي اين اجزا را از فروشنده سوال كنيد.از آنجا که در بازار سيستم هاي تصفيه آب با مارک هاي مختلفي وجود دارند و هر فروشنده اي برند خود را بهترين مي داند، پس انتخاب يک دستگاه تصفيه آب مناسب تنها با داشتن اطلاعات لازم است که امکان پذير مي شود. زماني که يک دستگاه تصفيه آب را مي بينيد دقت داشته باشيد تمام قطعاتي که در آن دستگاه به کار رفته است بايد با برند توليد کننده خود دستگاه يکي باشد.متاسفانه شاهد هستيم برخي از فروشندگان با خريدن قطعات با برندهاي مختلف و مونتاژ کردن آن در داخل کشور اقدام به توليد دستگاه هاي تصفيه آب تقلبي مي کنند و براي داشتن سود بيشتر، از قطعات با کيفيت پايين استفاده مي کنند و توجهي به داشتن استاندارد هاي لازم و بهداشتي بودن محصولات ندارند.

دستگاه تصفيه آب زير سينکي يا دستگاه تصفيه آب روميزي
اولين نکته‌اي که خريدار دستگاه تصفيه آب با آن روبرو مي‌شود، انتخاب ميان دو مدل دستگاه تصفيه آب خانگي زير سينکي و دستگاه تصفيه آب روميزي است. دستگاه تصفيه آب زير سينکي در درون کابينت آشپزخانه نصب مي‌شود و خروجي آب تصفيه‌شده توسط شير برداشتي که در کنار شير آب آشپزخانه نصب مي‌شود، از دستگاه خارج مي‌شود؛ اما دستگاه تصفيه آب روميزي بر روي کابينت قرار مي‌گيرد و از لحاظ ظاهري معمولاً به‌گونه‌اي طراحي شده تا هماهنگي کاملي با ساير لوازم آشپزخانه نظير يخچال، ماشين لباسشويي، ماشين ظرف‌شويي و ... داشته باشد. توجه داشته باشيد که اين دو مدل هيچ برتري خاصي در فرآيند تصفيه آب نسبت به يکديگر نداشته و هر دو مدل دستگاه از فرآيندي يکسان براي تصفيه آب بهره مي‌برند و قدرت تصفيه يکساني دارند. تفاوت عمده اين دستگاه‌ها با يکديگر در اين است که عموماً سيستم‌هاي روميزي به دليل طراحي ظاهري قيمت بالاتري داشته و فيلترها و قطعات استفاده‌شده در آنها نيز معمولاً به‌صورت اختصاصي براي همان مدل دستگاه تصفيه آب طراحي شده‌اند؛ بنابراين مصرف‌کننده در هنگام تعويض فيلتر آب و يا بروز مشکل در قطعات دستگاه ممکن است با مشکلاتي براي تهيه فيلترها و قطعات جايگزين روبرو شود و همچنين هزينه بيشتري را براي تأمين آنها بپردازد؛ بنابراين پيشنهاد ما اين است که در صورت اهميت بسيار بيشتر سلامت آب نسبت به شکل ظاهري دستگاه، از دستگاه تصفيه آب زير سينکي استفاده کنيد.

اصلي بودن (اورجينال بودن) دستگاه تصفيه آب خانگي
براي انتخاب يک دستگاه مناسب لازم است از سازنده دستگاه تصفيه آب خانگي که قصد خريد آن را داريم يا  اينکه سازنده اين دستگاه چه شرکتي بوده و براي کدام کشور مي باشد مطلع شويم. دستگاه تصفيه آب هاي موجود در بازار معمولا ساخت ايران، چين و تايوان مي باشد که مناسب ترين آن ها دستگاه تصفيه آب خانگي ساخت تايوان است معمولا دستگاه هاي ساخت کشور تايوان تحت ليسانس آمريکا مي باشند و از کيفيت بالاتر و قيمت مناسبي نسبت به دستگاه هاي مشابه بر خوردارند. راه ديگر براي تشخيص دستگاه تصفيه آب اصل (اورجينال) از تقلبي اين است که از اصالت فروشنده و فروشگاهي که مي خواهيم دستگاه تصفيه آب را از آن خريداري نماييم اطمينان حاصل کنيم يا بهتر بگوييم اطمينان از اينکه دستگاهي که قصد خريد آن را داريم از نظر کيفيت و بهداشتي داراي استاندارد هاي بالايي هست يا خير؟ در صورتي که از شرکت يا فروشگاهي خريد مي نمائيد که قابل اطمينان باشد در مراحل ديگر براي انتخاب دستگاه مناسب براي منزل خود مسير هموار تري را طي خواهيد نمود.

به دنبال گواهينامه NSF باشيد

گواهينامه بنياد ملي بهداشت (NSF) به دستگاه هاي تصفيه آبي تعلق مي گيرد که تست ها و آزمايش هاي دقيقي را پشت سرگذاشته و با استانداردهاي ايمني بهداشتي مطابقت دارند. دقت کنيد که دستگاه تصفيه آبي که قصد خريد آن را داريد ، حتما گواهينامه NSF داشته باشد.

آگاهي از وضعيت تأمين قطعات و لوازم جانبي

به دليل آنکه دستگاه‌هاي تصفيه آب موجود در بازار معمولاً وارداتي هستند، ممکن است بعدها براي تأمين قطعات بعضي از دستگاه‌ها با مشکل مواجه شويد. به همين دليل بهتر است قبل از انتخاب دستگاه موردنظر از شرايط موجود بودن قطعات در بازار تحقيقات لازم را به عمل آوريد

ارسال و نصب محصول
حتماً دستگاه تصفيه آب خانگي را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري کنيد تا نصب محصول توسط کارشناس انجام شود. همچنين بعضي از فروشگاه‌ها محصول را به صورت رايگان براي مشتريان ارسال مي‌کنند که بهتر است از اين فروشگاه‌ها خريد کنيد. در غير اين صورت نه تنها براي نصب با مشکل مواجه مي‌شويد بلکه مجبور خواهيد شد هزينه زيادي را براي حمل و ارسال محصول بپردازيد
قطعات دستگاه تصفيه آب خانگي
قطعات دستگاه تصفيه آب خانگي تنوع زيادي دارند. قطعاتي مانند موتورپمپ ، مخزن، سوييچ ها ، شير برقي ، شاسي ، براکت ، ترانس ، کپسول پساب و غيره . اين ها قطعات دستگاه تصفيه آب هستند که با شناخت آنها، ميتوانيد محصول مناسب خود را به راحتي انتخاب کنيد. چون توضيح تمامي قطعات خارج از حوصله اين مقاله است.