راهنماي آشنايي با قطعات تصفيه آب | قطعات دستگاه تصفيه آب خانگي

هرچند در اين قسمت در تلاش هستيم که به معرفي قطعات دستگاه تصفيه آب بپردازيم ولي ذکر اين نکته اهميت زيادي دارد که ساختار و توليد دستگاه تصفيه آب بر اساس دستورالعمل و نقشه‌ي تصفيه آب خاص هر شرکت متفاوت است؛ از اين رو ممکن است همه‌ي اين قطعات در يک دستگاه کاربرد نداشته باشند و يا برخي از آن‌ها با برخي قطعات ديگر جايگزين شده باشند.

سه راهي استيل يا تبديل 1.4×1.2×1.2
اين تبديل براي اتصال شير ورودي دستگاه به لوله‌کشي شهري استفاده مي‌شود.

شير 1.4 ورودي دستگاه
اين شير پس از تبديل بر سر مسير ورودي دستگاه نصب مي‌شود تا در صورت نياز بتوانيد جريان ورودي آب را قطع کنيد.
سوئيچ قطع فشار پايين
هرگاه فشار ورودي آب به دستگاه کم شود، به منظور حفاظت از موتور دستگاه اين سوئيچ دستگاه و يا پمپ را از کار مي‌اندازد.

چهارراهي 4way Auto Shut-Off valve Switch :
اين قطعه به صورت مکانيکي عمل قطع کردن آب را انجام ميدهد . يک ديافراگم در وسط آن قرار گرفته است که وقتي فشار مخزن از فشار آب ورودي به دستگاه بيشتر ميشود ، مسير آب ورودي را مسدود ميکند .
 

  • معايب و مزاياي چهارراهي
  • دقت پاييني دارد
  • دور ريز آب در آن زياد است
  • خرابي آن معمولا زياد است
  • عيب يابي دستگاه معمولا مشکل است
  • مسير لوله کشي دستگاه کمي شلوغ و پيچيده ميشود
  • بدون برق قادر به انجام کار است و براي محل هايي که فشار آب بالاست ميتوان بدون برق دستگاه را روشن کرد .
  • ارزان قيمت است

پرشروسل
محفظه اي براي قرار گرفتن ممبرين است و همچنين داراي کاربرد وسيعي در صنايع نمک زدايي سيستم اسمز معکوس و نانو فيلتراسيون و اولترافيلتراسيون مي باشد که نوع و ضخامت آن بستگي به فشار کاري غشا اسمزي دارد . منظور از فشار ممبران يعني فشار در محل ورودي آب به محفظه يا پرشر وسل اين فشار همان فشار آب تغذيه سيستم ROنيز ميباشد. آب قبل از ورود به دستگاه اسمز معکوس حتما تصفيه مقدماتي ميگردد.هوزينگ هاي فيلتر تصفيه آب جهت عمليات پيش فيلتراسيون قبل از سيستم هاي اسمز معکوس ؛ نانو فيلتراسيون و اولترافيلتراسيون جهت حذف ذرات معلق تا ميکروناژهاي پايين مورد استفاده قرار ميگيرند.

پمپ دستگاه تصفيه آب خانگي

اصلي‌ترين و گران‌ترين قطعه الکتريکي دستگاه تصفيه آب خانگي، پمپ و آداپتور آن است و ازآنجاکه پمپ نقش مستقيمي در ايجاد فشار لازم براي تصفيه آب در فيلتر ممبران اسمز معکوس (RO) دارد، دوام و کيفيت آن ضروري است. پمپ‌هاي مختلفي با فشارها و دبي‌هاي متفاوت در بازار تصفيه آب وجود دارند؛ اما براي يک سيستم تصفيه آب معمولاً حداکثر فشار ???psi کاملاً کافي به نظر مي‌رسد. پيشنهاد ما اين است که از خريد دستگاه تصفيه آبي که فشار بالاتري را تأمين مي‌کند صرف‌نظر کنيد؛ چراکه فشار بالاتر به‌منزله مصرف برق بيشتر و همين‌طور ازکارافتادگي سريع‌تر فيلتر ممبران اسمز معکوس (RO) خواهد بود.

هوزينگ شفاف با درپوش و دنده 4/1 اينچ ، حاوي فيلتر اليافي 5 ميکرون

اين هوزينگ ( محفظه ) به همراه فيلتر اليافي 5 ميکرون اولين مرحله تصفيه آب را عهده دار هستند. اين هوزينگ داراي يک ورودي و يک خروجي از نوع دنده به قطر 4/1 اينچ مي باشد. در ورودي اين هوزينگ يک عدد سه راهي دو سر QC يا مهره اي، سر وسط دنده "4/1 وجود دارد که از سر وسط دنده به هوزينگ متصل شده است. آب ورودي به دستگاه، توسط شلنگ از شير ورودي ( شماره 2 ) به يک سر اين سه راهي متصل بوده و به مرحله اول تصفيه مي رسد و از سر سوم اين سه راهي يک انشعاب توسط شلنگ به سوئيچ فشار پايين ( شماره 4 ) وصل مي شود. خروجي هوزينگ به وسيله يک عدد اتصال زانويي يک سر QC يا مهره اي 4/1 يک سر دنده 4/1 ، و يک شيلنگ، به شير برقي ( شماره 5 ) متصل شده است (معمولا شير برقي و پمپ ( شماره 6 ) به ترتيب بعد از هوزينگ اول ( شماره 3 ) قرار مي گيرند، ولي ممکن است در برخي مدل هاي ديگر شير برقي و پمپ بعد از هوزينگ سوم ( شماره 8 ) قرار داشته باشند. در اين حالت خروجي هوزينگ اول با يک تکه شلنگ به ورودي هوزينگ دوم ( شماره 7 ) وصل مي شود.) محل اتصال رزوه اي به وسيله نوار تفلون يا چسب مخصوص آب بندي شده است. فيلتر اليافي درون هوزينگ از جنس فيلتر الياف فشرده شده پلي پروپيلن ( PP ) بوده و داراي منافذي با قطر حداکثر 5 ميکرون مي باشد. آب به صورت شعاعي از بدنه اين فيلتر وارد شده و پس از حذف ذرات بزرگتر از 5 ميکرون ( شن ، ماسه ، گل ولاي ، لجن، زنگ لوله ها و ... ) از وسط فيلتر خارج مي شود. فيلترهاي اليافي وظيفه زلال و شفاف سازي آب را با حذف ذرات معلق بعهده دارند.

شيربرداشت روي سينک مخصوص دستگاه تصفيه آب

شيربرداشت مناسب بايد علاوه بر زيبايي ، از آلياژهاي بي خطر ساخته شده باشد ( کروم ) و در آن از آلياژهاي سرب استفاده نشده باشد . همچنين در صورت خرابي يا نشتي قابل تعمير باشد و مخصوصا مغزي شير قابليت تعويض را داشته باشد .

گيج فشارسنج عقربه اي

معمولا در اکثر دستگاههاي تصفيه آب خانگي ، يک فشارسنج وجود دارد که به صورت يک گيج عقربه اي ميباشد . البته ممکن است در بعضي از دستگاههاي تصفيه اب ممکن است اين گيج وجود نداشته باشد که البته نقص و ايراد به شمار نمي رود و تنها وجود آن يک نقطه مثبت است . اين گيج فشار آب خروجي از پمپ را به سمت فيلتر ممبران ( فيلتر مرحله 4 ) نشان ميدهد . فيلتر ممبران براي تصفيه آب ، داراي شرايط خاصي هست که يکي از شرايط آن ، فشار سيال بالاي 50 PSI است . اين گيج ، فشار سيال را نشان ميدهد تا مصرف کننده يا تعمييرکار ، از فشار آب آگاه شود و بعضي از عيوب دستگاه را بتواند تشخيص دهد . گيج ها در 2 نوع هستند : گيج هاي  روغني و گيج هاي خشک . درون گيج هاي روغني ، روغن مخصوصي ( گليسرين ) وجود دارد که وظيفه آن خنثي کردن ارتعاش هاي زياد عقربه است و همچنين گيج هاي روغني از طول عمر بيشتر و عملکرد بالاتري برخوردار هستند