انواع فيلترهاي تصفيه آب | زمان تعويض فيلتر دستگاه تصفيه آب

فوايد نوشيدن آب تصفيه شده


نوشيدن آب آشاميدني سالم و تصفيه شده بهترين روش آبرساني به پوست صورت ميباشد ، ضمن اين که به عملکرد بهتر تمام اندام بدن انسان کمک شاياني مينمايد . لوله کشي آب شهري ساخته شده از مس ، سرب و ديگر فلزات است . آب گاهي خاصيت خورندگي دارد و به اندازه کافي از اين فلزات را در آب آشاميدني حل ميکند تا مشکلاتي براي سلامتي بدن بوجود آورد . گذشته از آن کلر ، نيترات ، نيتريت ، آرسنيک ، آلومينيوم و ديگر املاح مضر در آب که ديده نميشوند باعث بروز سرطان و انواع بيماري ها خواهد شد ، همچنين آلومينيوم موجود در آب آشاميدني باعث آلزايمر در سنين بالا ميشود . آب تصفيه شده توسط يک دستگاه تصفيه آب خانگي زير سينکي که از بروزترين شيوه تصفيه ي آب آشاميدني در جهان ، يعني سيستم اسمز معکوس آر او Reverse Osmosis System RO ، توانايي حذف املاح مضر در آب آشاميدني تا 0.0001 ميکرون يعني حتي املاحي که با چشم ديده نميشوند را داراست . علاوه بر آن املاح معدني مفيد موجود در آب همانند کلسيم ، منيزيم ، بي کربنات و سديم را حذف نميکند و اين سوال که آب معدني بهتر است يا آب تصفيه شده ؟ کاملا به صورت علمي تاييد شده که آب تصفيه شده از آب لوله کشي شهري و آب معدني بهتر است .

ميزان مصرف از دستگاه تصفيه آب

هرچقدر ميزان سختي آب بالاتر باشد زمان بندي تعويض فيلتر ها کوتاه تر ميشود . به عنوان مثال در برخي از شهرها به علت سختي آب بسيار بالا زمان تعويض فيلتر هاي پيش تصفيه هفته اي يکبار ميباشد ! اين در حالي است که در برخي شهرها اين زمان بين 4 تا 6 ماه است . همچنين هر چقدر ميزان استفاده از يک دستگاه بيشتر باشد متقابلا زمان هاي تعويض فيلتر ها کوتاه تر ميگردد .طبيعتا يک خانواده دو نفره از يک خانواده ? نفره ، استفاده ي کمتري از تصفيه آب ميکند

تعويض فيلتر دستگاه تصفيه آب بر مبناي مزه آب

تغيير مزه آب خروجي از دستگاه تصفيه آب خانگي مي‌تواند به عنوان يک هشدار جهت فرا رسيدن موعد تعويض فيلترها تلقي شود. هرچند که عوامل ديگري غير از پايان عمر فيلترها ممکن است بر کيفيت آب خروجي از دستگاه تصفيه آب اثرگذار باشند؛ اما سهم اين عوامل بسيار ناچيز است.

فيلتر مرحله اول: پلي پروپلين PP


(ساخت تايوان)
اين فيلتر از منافذي به قطر 5 ميکرون تشکيل شده  و از الياف پلي پروپيلن تهيه شده که در  دستگاههاي تصفيه آب خانگي
به عنوان فيلتر مرحله اول استفاده ميشود  و  در بعضي از دستگاهها نوع  1 ميکرون  آن در مرحله سوم مورد  استفاده  قرار ميگيرد که توانايي حذف شن و ماسه ، لجن، زنگ لوله و تمامي ذرات معلق در آب که بزرگتر از 1 يا 5 ميکرون هستند را دارد و بهترين نوع اين فيلتر داراي فشردگي بيشتري است.

مرحله دوم: فيلتر کربن فعال(UDF)

در دستگاه هاي تصفيه آب خانگي ، فيلتر زغالي يا کربن فعال که در مرحله دوم قرار دارد، داراي خاصيت جذب سطحي است و قادر است کلر، گازهاي شيميايي محلول در آب ، مواد شيميايي آلي ، تري هالومتان ها (محصول فرعي کلرزني) ، آفت کش ها ، بو و طعم نامطبوع آب را حذف کند. شايد بتوان گفت وظيفه اصلي اين فيلتر همان حذف کلر باقيمانده از آب مي باشد، چرا که کلر علاوه بر مضراتي که براي سلامتي انسان دارد، مي تواند به فيلتر اصلي ( ممبران RO ) نيز آسيب بزند.


فيلتر مرحله سوم تصفيه آب مکمل مرحله ي دوم يعني فيلتر کربن گرانول است، البته با قدرتي بيشتر نسبت به اين فيلتر. معمولاً در مرحله ي سومِ دستگاه تصفيه آب خانگي RO از فيلتر کربن بلاک يا CTO استفاده مي شود. CTO مخفف کلمات color ، taste و odor به معني کلر ، طعم و بو ، است. در واقع فيلتر کربن بلاک، کلر ، طعم و بوي نامطبوع را از آب حذف مي کند. به اين صورت آب پس از عبور از سه مرحله ي اوليه ي دستگاه ، يعني همان مراحل پيش تصفيه، آماده ي ورود به فيلتر ممبران که عمليات اصلي تصفيه در آن انجام مي گردد، مي شود. در صورتي که فيلترهاي مراحل اول ، دوم و سوم ، آب را به درستي تصفيه نکنند ، فيلتر ممبران خيلي زود آسيب مي بيند و مي بايست تعويض شود.

فيلتر مرحله چهارم ممبران Toray تصفيه آب خانگي

فيلتر مرحله چهارم ممبران طلايي توراي Gold Toray ، براي اولين بار در ايران توسط سايت تخصصي تصفيه آسا ارائه شده است . ممبران طلايي Gold Toray ساخت کشور ژاپن ( Made In Japan ) است و به تازگي در ايران براي نصب در دستگاه هاي تصفيه آب شش مرحله اي با تکنولوژي آر او RO يا اسمز معکوس وارد شده است . فيلتر ممبران توراي Toray از بهترين و مرغوب ترين ممبران هاي موجود در بازار است و بسيار با کيفيت تر از ممبران فيلمتک آمريکايي Filmtec ميباشد . زمان تعويض فيلتر تصفيه آب ممبران طلايي توراي Gold Toray همانند فيلتر مرحله چهارم ممبران فيلمتک Filmtec قالباً يک سال تا يک سال و نيم است . البته عمر مفيد فيلترهاي تصفيه آب به خصوص ممبرين مرحله چهارم بسته به منطقه نصب دستگاه تصفيه آب ، ميزان سختي TDS آب و ميزان آب آشاميدني تصفيه شده عبور کرده از فيلترها متفاوت است
فيلتر پست کربن معمولا در دستگاه هاي تصفيه آب خانگي فيلتر شماره پنجم ميباشد، اين فيلتر از جنس کربن پوسته نارگيل ميباشد که از لحاظ کيفيت بالاترين استاندارد هاي بين المللي را کسب کرده است. آبي که از ممبرين يا فيلتر چهارم دستگاه تصفيه آب خانگي خارج ميشود وارد تانک ذخيره آب ميشود، سپس با باز شدن شير برداشت دستگاه تصفيه آب خانگي آب تصفيه شده اي که از مخزن خارج شده است و از فيلتر پست کربن عبور کرده و بو، طمع و رنگ آب بهبود ميابد.
به طور خلاصه تاثيرات ناشي از ذخيره آب در مخزن دستگاه تصفيه آب خانگي توسط اين فيلتر از بين ميرود. زمان تعويض و يا پايان عمر فيلتر يک سال ميباشد که با مصرف بيش از حد آب از دستگاه تصفيه آب، عمر آن کاهش مي يابد.

فيلتر مينرال يا مرحله ششم

اين فيلتر بهتر است ساليانه تعويض شود ، مقدار مصرف بر روي فيلتر قيد شده است ، اصولا اين فيلتر تا 6000 ليتر عمر ميکند.